Xuan Xosé Sánchez Vicente: asturianista, profesor, político, escritor, poeta y ensayista. Articulista en la prensa asturiana, y tertuliano en los coloquios más democráticos. Biógrafo no autorizado de Abrilgüeyu
Un glayu asturianu falando n'asturianu hacia 1707
Un glayu asturianu falando n’asturianu hacia 1707.
(L’asturianu del glayu ye un asturianu que quier selo, seguramente porque l’autor del documentu nun lo yera y lo que facía yera imitar lo que a él-y sonaba como asturianu).
Facilítame’l testu Evaristo C. Martínez-Radío Garrido, doctor n’Historia y teniente l’Exércitu de Tierra.
Ye un documentu que fala de los sucesos de 1707, del allumamientu de Mª Luisa Gabriela de Saboya y la victoria na batalla d’Almansa. Pues bien, a propósitu hai un conceyu de páxaros de delles partes d’España, identificaes como aves o páxaros, y equí llega’l glayu asturianu:
“A este tiempo, estando para hablar otro grajo, llegó un grajo de las Asturias, llamado Juan Gango, quien por su mucha edad y hallarse un poco aliquebrado, no pudo llegar con toda ligereza que. quisiera, pero el ser persona de representación y fidalguísimo de pies a cabeça, le hizo persuadir, y con razón, que no obstante el aver llegado otros primero sería atendido antes que todos. Y assí luego al punto, sin quitarse las botas, empezó su embaxada en esta forma:
”Siendo como es para mi Principado, grajísimos señores, especialísimo el motivo de los regocijos, han sido singularísimos también los aplausos con que ha sido celebrada en las Asturias la noticia de el feliz nacimiento de su Príncipe. Non ha avido conceyo desde Pallares hasta Ribadeu en qui non se ayan supladu más pucheres de vin qui pucherons si han echu en Zezeda, Alcorcón nin Zamora. Les pandorgues du Ubiedu, Xijón, Avilés, Cangues de Unix y de Thineu han sidu tan llucides y belles qui con dificultad se avrán visto mugigangues mellores, pues si quisiéramus dezir lluminaries pu is iso, juro a ños, ñon tien par, más de vinte barriques de sein si han gastadu”.
“Nadie pudo dudar de esso”, respondió el Prothograjo[2], “porque si la nobleza se muestra y se califica con las obras, de quién podían esperarse expressiones más finas de lealtad y de amor que del Principado, siendo el de las Asturias la fuente y el origen de donde proceden y dimanan los cristales más puros y más limpios de las más ilustre española nobleza”.
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario