Las dificultades y perspectivas del asturianismo

Muchos asturianos creen que es necesario un partido asturianista/nacionalista fuerte, tanto en el orden interno como "frente a Madrid". Sin embargo, también, la mayoría de esos ciudadanos no votan a ningún partido asturianista o simplemente no votan. Esperan, tal vez, que esa necesidad social venga a ser cubierta por los ciudadanos de Cuenca o Soria.

La inexistencia de un voto asturianista es el mayor problema con que se enfrenta la voluntad de construir una variable política de esa definición. Para que se comprenda bien el asunto, entendamos que el voto es fundamentalmente una cuestión de adscripción previa, de patria emocional, que tiene más que ver con la fe y con las pulsiones de la autorrepresentación simbólica que con la racionalidad o la realidad. Por decirlo de una forma patente: en torno a siete millones de españoles están siempre dispuestos a votar al PSOE o al PP, sea cual sea la conducta real de esos partidos: crezca el paro o no, roben sus dirigentes o no, sean o no sean unos absolutos ineptos para gestionar el presupuesto. Siempre habrá un mecanismo psíquico y dialéctico para no ver la realidad, disculparla o echar la culpa al adversario. Completemos el panorama señalando que, en medio, hay unos pocos cientos de miles de ciudadanos que pueden cambiar de voto en cada elección (y cuanto más culto o moderno es el país es mayor ese conjunto) y que en algunos territorios particulares existe otro ámbito de identidad emotivo/simbólica, el del territorio menor al del estado, el nacionalista/regionalista.

En Asturies ese voto incondicional, previo diríamos a la existencia de cualquier opción en que proyectarse, no existe, o por mejor decir, es tremendamente exiguo. No se trata, preciso, de que no exista para el PAS, se trata de que no tiene realidad para ninguna fuerza política (como, por si había dudas, se ha constatado en las últimas elecciones). Es más, en lo que sabemos, a través de encuestas, el voto asturianista tiene una gran labilidad, una escasa "fidelidad", en estrictos términos sociológicos. En nuestro caso concreto, es posible que, de los casi sesenta mil votos que hemos recibido en las últimas cuatro elecciones autonómicas, no hayan repetido en tres de ellas más de siete mil ciudadanos.

El segundo gran problema es la extremada limitación del altavoz asturianista. Los demás partidos políticos reciben miles de millones (en términos de antiguas pesetas) en subvenciones directas del estado, a través de los grupos parlamentarios del Congreso, por la vía de las diputaciones, ayuntamientos y comunidades autónomas. Disponen, además, de cientos de funcionarios y de miles de cargos públicos. En el caso de la izquierda madrileñista (PSOE e IU), tienen además la fuerza adicional, más o menos explícita, del sindicalismo. Frente a eso, y por ceñirnos a nuestra organización, nosotros no recibimos un duro de subvención del estado. Es más, nunca hemos podido pagar ni a una sola persona para que se dedicase con exclusividad a la política (ni siquiera quien esto escribe: diputado, tuvo que compatibilizar el trabajo y la dedicación política para poder comer).

Añádase a ello un elemento importantísimo, la presencia en los medios de comunicación. Los partidos con representación institucional múltiple tienen garantizada su presencia diaria en la información de todos los acontecimientos económicos, sociales y políticos; en cada página, por así decir, y en cada sección regional (por cierto, nosotros estamos excluidos de la información de los medios públicos, por no ser parlamentarios). Pero esos partidos, además, que son madrileñistas todos en Asturies, tienen por añadidura la presencia en los medios de comunicación estatales, a través de sus siglas y sus líderes, espacios en los que, simplemente, los demás no existimos. Hágase de ello la traducción a dinero invertido en publicidad y la diferencia es la que va, en años luz, del big-bang a nuestros días. Si sumamos, además, la diferente significación (el diferencial de potencia representativa y significativa) que para el ciudadano/elector tiene el aparecer en las televisiones y medios estatales, frente al asomarse en los medios asturianos, casi completaremos el panorama. Casi, decimos, porque aún se podría rematar con una sociología de los medios, de los profesionales de los mismos y de sus prejuicios político-sociales.

Sobre estos ingredientes básicos (que hacen que la competencia electoral venga a ser la que pueda entablarse entre una silla de inválido pinchada y un fórmula uno) vienen a añadirse los propios elementos discriminatorios de las elecciones: ausencia en los medios de comunicación, imposibilidad de mandar a casa las papeletas de voto, falta de dinero, topes mínimos de representación (si no hubiera los cuales, por ejemplo, el PAS habría sacado siempre concejales en las principales ciudades de Asturies), etc. Y es que los grandes partidos, pese a lo que quieran pensar sus feligreses, no son más que un negocio envuelto en un discurso. Y parte importante del negocio consiste en expulsar a los demás de la arena política.

Llama la atención, por cierto, que cuando se trata de indagar las razones del escaso éxito electoral de los partidos asturianistas se acuda siempre a razones internas, a motivos de índole metafísico-marxista ("en Asturies no hubo burguesía", etc.) o a cualesquiera otros. Nunca se señalan, sin embargo, estos. Y, con todo, es claro que los partidos ya poderosos en dinero se afanan por mejorar su financiación, incluso por vías ilegales. Es patente que quienes ya tienen miles de líneas y de horas de presencia en los medios subvencionan medios afines, pagan propaganda, compran medios o los crean y se afanan por tener un minuto más de presencia pública. Si para ellos un duro o un segundo más son importantísimos, ¿cómo es que tantos sesudos analistas entienden que para nosotros es irrelevante, esto es, que nuestro problema no es básicamente de dinero o de presencia en los medios, sino de figura o discurso intrínsecos? ¿Risum teneatis?

¿Se puede hacer algo en esta situación? De momento se puede hacer poco. Seguir trabajando para crear un voto asturianista fiel (es decir, incondicional, como los de los demás). Intentar sumar fuerzas, asimismo.

Pero ni siquiera esto último es fácil. Cuando lo que se puede ofrecer, aun con unos hipotéticos óptimos resultados electorales en el marco de lo posible, es muy escaso, resulta muy difícil conjugar intereses. ¿O es que se piensa que un grupo humano va a laborar, gratis et amore, en beneficio de otro grupo humano con el que tiene diferencias conceptuales y, a lo mejor, hasta rencillas personales? Quien lo crea o desconoce la realidad o quiere ignorarla, aun conociéndola. Y, por otro lado, no lo olvidemos, en ese ámbito del llamado asturianismo/nacionalismo hay gente que aboga por la independencia, otros por la creación de una banca asturiana, los de aquí quieren crear decenas de empresas públicas, aquellos quieren prohibir las multinacionales, etc., etc. A algunos lectores, a quienes las proponen, estas coses les parecerán normales o razonables, a la mayoría de la población, espantibles. Intenten ustedes sumar ahí, en esa realidad (o irrealidad).

¿Siguen creyendo que es fácil o que se trata de una simple cuestión de voluntad o capacidad? Con todo, habrá que procurarlo (una vez más, por cierto).

13 comentarios:

Anónimo dijo...

¿Cómo va a ver fiabilidá nel votu asturianista cuando tu, Xuan Xose, lleves presentandote y fracasando tres elleiciones consecutives? ¿Cómo la xente va a fiase enviendo que de lo que fue'l PAS práuticamente solo queda'l nome? ¿Quien va confiar viendo que'l PAS pauta cola esPPeros de la URAS que nada tienen d'asturianistes?

Xuan, entona'l meaculpa d'una vez y entós entamaremos a dir pol camín correutu. Y, ¡por Dios!, dexa qu'haya un relevu xeneracional yá.

Anónimo dijo...

Mios aplausos,asina mesmu ye..Ponxisti el deu na llaga!!non lo tinen facil nin munchu menos,grupos esparcios, caun nel so requexu,asina non hai alternativa,y esu velo la xente,de ahi el dexar de votar asturianista!!.
Poro non tien que caer el amimu,sinon lluchar tovia mas.
Solu que n'Asturies cuando se din de cuenta sera tardi.
La llucha tien que xurdir de baxu de les bases,tando presentes pa toos los problemes.Averaos con los que defienden lo asturianu!
Si caun tira pal so llau la forcia, va perdida.
Tenemos l'exemplu n'otros paises onde fixieron coaliciones pa tar ,onde querin.. Y llograren-lo,
Si entamamos a lluchamos ..Tu yes comunista, tu asina o asina piesllase'l camin.
Non ye facil,poro non imposible.
Animu y pa llantre!!

Anónimo dijo...

hai que reconocer que ye un argumentu IMPECABLE y IRREPLICABLE.

NUN votes al PAS porque perdio les elecciones (¿¿??), NUN votes al PAS proque nun te gusta Xuan Xosé, y NUN votes al PAS porque esti partiu busca la xuntanza con otros partios NUN DEPENDIENTES de Madrid.

con estos argumentos ye normal que NIN votes al PAS nin te guste la so política...

Dicho d'otra manera, tu quies un partíu que gane les elecciones, que nun tenga a Xuan, y que nun s'axunte a naide (o sólo colos que TÚ quieras).... con eses caracteristiques, haberlu ...hailu !!! ¿¿voteslu??

ta tou dicho !!

Pd.: Nes últimes elecciones Xuan nun encabezó la llista pa les elecciones autonómiques (pero seguru qu'esto NUN tien importancia) -que la realidá nun t'estropée un bon discursu-

(y norabona a Xuan por abrir esti espaciu de reflesión pública).

runa dijo...

Qué manía con echá-y a Xuán la culpa de too. Depués de tantos años ehí tá entá, de los pocos que da caña y que tienen repercusión. Un blog que lu actualiza a diario y nun se cansa de repetir les barbaridaes de FSA/IU/PP. Fai el trabayu que tenía que tar faciendo Ovidio y compañía.
Y amás, de los pocos que algamó un acuerdu con otru partíu (URAS). Y dirán los de siempre "pero si URAS son peperos" (y qué coño más da lo que sean si polo menos-yos importa más Asturies que a munchos d'esos de la "izquierda asturianista" que viven nel so mundu d'idees utópiques).
Y bien por Xuán una vez más porque tá abriendo la puerta al diálogu como bien se pué lleer nesti post.
Un saludu.

Anónimo dijo...

Parez que munchos lo únicu que quereis ye que nos tapemos los güeyos y que como los güés tiremos del carru na más que pa onde mande l'amu.

Ya valió de llanzar campanes al vuelu. Tol nacionalismu, onde s'incluye'l PAS, ta nel fracasu permanente, sicasi'l PAS peor, pues nun hai mas que ver cual ta siendo la so trayectoria descendiente hasta la ecatombe, que nun ta mui lloñe. A los tontos podeis engañalos, pero se tan faciendo y se ficieron munches coses mal y nun teneis la mas minima vergoña pa reconoceles y enmendar los erros, y cuando esto sea fai pasa lo que pasa: el fracasu, que la sociedá te de la espalda.

Nel mio conceyu'l PAS nos sos meyor años tengo entendíu que superaba los 50 militantes, güei parezme que son 3. ¿Qué ye lo que pasa? Que daquien tenga coyones a decir que ye lo que pasa pa que les coses ten asina y dexavos d'histories y de llanzar campanes al vuelu con discursinos y hestories de les que la mayoría, por vieyos, tamos ya cansaos.

Xuacu dijo...

Un gran artículu, Xuan Xosé.

Soi un nacionalista asturianu del conceyu de Xixón. El mio corazón políticu ta na izquierda, pero siempre voté al PAS equí. Nes últimes elecciones a la Xunta Xeneral y a la Casa'l Conceyu, convencí a tola mio familia y a otros collacios asturianistes pa facer lo mesmo nel nuestru conceyu... y pasó lo que pasó.

Creo que la xuntanza ye la única oportunidá que tien l'asturianismu pa volver a tener un escañu útil de verdá, como'l qu'usté ocupó. Sin embargu, les solombres y duldes qu'enriestra nesti artículu faen al idealista que tengo dientro esfocicase escontra la murnia realidá. Gracies por ello.

Per un llau, préstame ver que'l so discursu evoluciona y que yá nun sólo ye'l "la culpa ye de los asturianos, que son unos inorantes y nun nos voten", qu'hai reflexón sobre les bases del asturianismu y les posibilidaes estratéxiques reales. Per otru, da llerza ver l'abismu que tovía hai delantre.

Como diz, non toos los asturianistes/nacionalistes quieren o puen formar parte d'un "frente" eleutoral pola nación. Les diferencies ideolóxiques son grandes, pero'l verdaderu problema ta, como usté diz, no alloriao y lloñe de la ciudadanía que tán munchos de los miembros d'esos partíos a los que dalgo inocentemente-yos pidimos xuntanza.

Pero pue intentase. Tien qu'intentase.

Axúntese usté cola xente más razonable y intelixente (hailo), y fale de posibilidaes a curtiu plazu, de marcos mui xenerales d'alcuerdu, de máximos. Sería namás el primer pasu na subidoria, mui lloñe de los oxetivos ideolóxicos de los partíos, pero pa principiar valdría pa volver a tener voz pública y capacidá de rempuesta política...

UPyD ta ehí suañando con ser la llave del gobiernín. La FSA y el PP aplauden coles oreyes al velo, claro.

Anónimo dijo...

Xuan tien un artículu interesante sobre la xunidá:

http://xuanxose.blogspot.com/2009/11/sobre-la-unida-al-anonimo-del-161109.html

onde diz que nun toos tienen la mesma responsabilidá. El PAS intentolu con tolos demás, consiguiolu cola URAS, y agora mesmu ta falando con ANDECHA ... ¿¿que faen los demás?? (solo protestar porque nun hai xuntura, berrar pa que marche Xuan, y esixir que'l PAS seya un espantayu que faiga lo que diga la minoria más marxinal).

ánimo y a seguir trabayando (y falando y negociando colos demás "razonables" que de verdá quieran a ASTURIES, más qu'a les ballenes y/o a los palestinos y/o calentamientu global y/o ...).

El últimu párrafu ye esperanzador.

Anónimo dijo...

Esti camin ye munchu mas acertau,pones les coses bien en so llugar.
Agora bien-A la xente hai que presenta-yos una alternativa'd facer otra politica,con planes en toos los puntos.
Sinon sulu dicir -Facemos un partiu asturianista ,poro non dicimos lo que camudaremos, non ta bien!!Lo que vamos facer, quier la xente oyilo.
Animu !!A seguir pel bon camin.

Anónimo dijo...

Xuan Xose diz: "Y, por otro lado, no lo olvidemos, en ese ámbito del llamado asturianismo/nacionalismo hay gente que aboga por la independencia, otros por la creación de una banca asturiana, los de aquí quieren crear decenas de empresas públicas, aquellos quieren prohibir las multinacionales, etc., etc"

Ente la estratexa del PAS siempre tuvo la de demonizar, ridiculizar y vender como radicales a "los otros" del nacionalismu. Ye dalgo que se ve y se nota, pero nun hai mas que falar con dalgún de los que tuvo nos buenos años del PAS pa que vos desplique les coses. Lleven asina dende los 90. Ye patéticu ver que nel 2010 la llinia argumental seya la mesma.

Como bien diz otru perehi enriba ¿como ye posible pasar nun conceyu de 50 militantes a 3? Nes rimpuestes al por que d'esti fechu ta la clave.

Y además, lo que defendeis nun ye sensato, nun quereis xuntanza nenguna, solo quereis que la xente pase peles vueses ruedes de molin.

Anónimo dijo...

Ye mui cenciellu. Dientru del asturianismu hai xente d’izquierdes y de dereches. Si quies xuntalos a toos nun pues poner de líder a ún que ta tol día insultando a la izquierda, pa que salga de diputáu y faiga lo que ya fizo una vegada.
¿Eso ye vetar? Non, ye que nun se rían de ti. Si hai daquién que nun entiende dalgo tan cenciellu ye que nun lo quier entender. Eso nun ye xuntar. Pa que nos entendamos con llinguaxe un poco homófobu, eso ye que te pongan el culu como la bandera del xapón, pero too pola patria. Yo quiero que se xunten toos pero nun quiero ser pita nel gallineru de Xuan Xosé, que ya demostró que ye un rapiegu y nun hai mas que lleer el so blogue.
Si los del PAS son tan asturianos que acepten un candidatu de consensu pola xuntanza, pa que toos ten a gustu. ¿tan dificil ye?

ayalgueru dijo...

facil nun ye ,,, les coses que merecen la pena nunca lo son ,,,

"Con todo, habrá que procurarlo (una vez más, por cierto)." ciertamente, pues si, a por ello, debemos-ylo a los que vinieron enantes de nos y debemos-yoslo a los que vengan depues.

suerte y saludos

Anónimo dijo...

Yo nun veo acritú nin demonizar a naide nel escritu de Xuan, ye ciertu qu'una parte del nacionalismu pidi eses coses "rares" (repito, ensin acritú).

En realidá esi paez ser el principal motivu pa non xuntase a falar (pa dalgunos "ASTURIES" ye lo de menos).

y yo nun se si'l PAS baxaria en dalgún conceyu de 50 militantes a 3. Lo que si paez claro (polos resultaos electorales) ye que muchos enxamas llegaron na so historia a tener 3.

Anónimo dijo...

Anónimu diz: "y yo nun se si'l PAS baxaria en dalgún conceyu de 50 militantes a 3. Lo que si paez claro (polos resultaos electorales) ye que muchos enxamas llegaron na so historia a tener 3."

Pero buenu, ¿nun vos dais cuenta que volveis a lo mesmo? LO VERDADERAMENTE IMPORTANTE YE LA CAUSA DE POR QUÉ SE PASO DE 50 MILITANTES A 3 y non que los marxinales sigan siendo marxinales y nunca llegaren a tener siquiera esos 3.

Nun hai autocritica, nun hai voluntá de correxir nada, nun se quier enmendar nengún erru. Solo ufrís autocomplacencia, autoxustificación. ¿Tais diciendome que'l PAS nun tuvo cagaes pergordes que lo condicionaron too? ¿A caso creyeis que a mi y a los nacionalistes como yo, totalmente roceanos pa col PAS, si nos convenceis vase algamar daqué? LA SOCIEDÁ ASTURIANO TA EHÍ PA XULGAR, y la sociedá xulga nes elleiciones y si'l PAS ta en cayida llibre nun ye por que los marxinales del nacionalismu lo quieran o trabayen pa ello, ye POLOS VUESOS FRACASOS que nun teneis coyones a querer reconocer. Entamai perhí y nun mireis pa la marxinalidá pa tener razones pa tar contentos y poder miravos l'embligu. Dexavos del "y tu más", si vos conformais y tais contentos con ser cabeza de raton nunca enxamas sedreis cola de lleón.

El Roxu debiere ser el primeru n'entonar el mea culpa. EL PRIMERU.