Discursu d'apertura del Congresu de Cultura Asturiana Mozo

Lleídu'l sábadu 19 d'ochobre, na apertura n'Uviéu (Auditoriu Príncipe Felipe) del Congresu de Cultura Asturiana Mozo).


Fai aprosimadamente un mes, na presentación d’un llibru de Xuan Santori, Lluis Xabel Álvarez, presente nel actu, alvertíame de que nel 2014, nel añu que vien, van cumplise 40 años del surdimientu de Conceyu Bable y de l’apaición, polo tanto, del Surdimientu.
            Esti Congresu nun se convocó inxamás pensando nesa circusntancia hestórica, que nin siquier taba presente na concencia de los convocantes. Pero, ensin embargu, esa consideranza nun ye una mala ocasión pa facer una reflesión.
            Dende aquella fecha fasta güei, 19 d’ochobre de 2013, el panorama de la cultura asturiana camudó radicalmente. Lo que quedaba de les nuestres señes d’identidá, una especie de zalegu del nuestru devenir hestóricu, nun yera más qu’una serie de costumes y d’actos teñíos de ruralismu, de vulgaridá; presentes delantre la sociedá como los rasgos d’agonía d’una historia que daba les aboquiaes y que nun podía tener continuidá nel futuru. Y, lo que ye peor, toes aquelles costumes y actos, toos aquellos rasgos identitarios, nun teníen cultivadores enfotaos nellos, y, si los teníen, yeren más una especie de románticos caltenedores d’un pasáu semimuertu que cultivadores d’un presente que se proyectase con puxu y calter valiosu hacia’l futuru.
            Pero d’entós p’acá —nuna nueva demostración de que la historia nun la faen los fechos oxetivos, sinón los homes; de que nun ye inevitable más qu’aquello que dexamos que lo sea—, les coses dieren un xiru radical. Aquella cultura esfelpeyada, rural, antiguada, camudóse n’otra cosa. Camudó la gaita na so mesma musicalidá, camudó, incluso, na concepción del propiu instrumentu, na so afinación y precisión. Multiplicárense por mil los gaiteros, con una calidá que puede competir en tol mundu; apaecieren y multiplicárense les bandes de gaites, d’ésitu hasta en China —y ye lliteral, como sabéis—. ¿Qué tienen que ver la tonada de güei, el canciu asturianu, col del pasáu; los sos intérpretes y les sos intérpretes, la so calidá vocal, la so agóxica y el so saber tar enriba les tables colos del pasáu, más que nel aprovechamientu de lo meyor d’esta tradición, que se perrespeta, pesie a la innovación? Sería una babayada decir daqué de la lliteratura o de los lliteratos del presente. Nin el so númeru, nin la so creatividá, nin la multiplicidá de xéneros y formes, nin la universalidá de los sos temes y la so escritura pueden sufrir dalguna comparanza col ayer. Y, al mesmu tiempu, la nuestra cultura y la nuestra llingua normalizárense en munchos aspectos: l’Academia, la gramática, la ortografía —tan soñaes por Xovellanos y el so arrodiu— son muestra d’ello. Al mesmu tiempo, multiplíquense los investigadores de la nuestra cultura y na nuestra llingua, los grupos de defensa y espardimientu de la mesma.
            Non menor fue el reblagu —l’esñalíu de llau a llau de la vallada, más bien— que supuso l’apaición d’empreses culturales: musicales, lliteraries; de periódicos y revistes, gráficos o n’interné; de los grupos musicales de tou tipu de música o de los cantautores o solistes; d’un teatru y un monólogu que, dende fai munchu, ye más que l’entrañable y respetable teatru o monólogu costumista. ¿Cómo nun plasmar, dende la perspectiva d’aquel 1974, en viendo l’espollete de programes televisivos y radiofónicos, de periódicos, blogs o grupos n’interné, de software pal usu de la llingua nacional na rede, de la presencia l’asturianu en tolos niveles la enseñanza, d’asociaciones de defensa y sopelexamientu de la cultura y la identidá asturianes, de la esistencia d’una llei, la Llei d’Usu, que tien el so pegollu, a la vegada, nuna declaración estatutaria, la del artículu 4º? Y too ello, además, con una modernidá, una calidá, una universalidá comparatibles coles de cualquier de les otres cultures. Y, sobre too, cola aparición d’un grupu numerosu de persones que creen na so cultura, que viven d’ella y pa ella, que tán enfotaos nel so futuru.
            Dexaime la pequeña presunción de decir qu’el trabayu y la testonería de quien agora vos fala tuvo un daqué que ver con muncho de too eso.
¿Qu’hai problemes? Evidentemente. ¿Que les coses nun son tan guapes, prestoses o perfeches como nos gustaría? Ñidiamente. Pero tou esi camudamientu, esa bayura, esa modernidá, esi esfuerzu, esa calidá que tenemos nun pueden minusvalorase por pensar no que nos falta.
Pero l’oxetivu d’esti congresu nun ye facer remembranza del pasáu nin análisis del camín, colos sos pasos, los sos reblagos, les sos galmiaes. Pero sí ta, ente los porgüeyos del congresu, el treslladar a la sociedá asturiana toa esa bayura, toa esa riqueza, toa esa modernidá, esi ser fieles a la tradición pa camudala, actualizala y treslladala al futuru, esa universalidá; y, ¿por qué non?, conta-y a la sociedá cuánta xente ta trabayando y ganando’l pan nesos ámbitos, cuántes empreses esbrexen nelles y, sobre prestar el so serviciu, pretenden ser aniciadores de riqueza y empléu.
Pero l’oxetivu fundamental d’esti congresu ye’l de sentivos a vosotros, empreses, trabayadores, creadores nel ámbitu la cultura asturiana, na universidá y nes enseñances medies y primaries; trabayadores n’interné, na radio y na televisión; autónomos y empleadores; investigadores, historiadores, escritores, músicos solistes, músicos de bandes, músicos de grupos musicales, etnógrafos, xente del teatru, en fin, a esa pléyade del alma d’Asturies, que, según diría, Bruno Fernández Cepeda, «por ser iñumerable, ye imposible ñumerala». Xente toa, moza, qu’esbrexáis nel presente cola brenga y puxu que solo ye pa tener la mocedá. Saber qué pensáis del presente, cuáles son les vuestres espectatives y llogros, les vuestres esperances, la vuestra forma d’entender la nación y la cultura, los vuestros tarrecimientos, les vuestres ilusiones y la vuestra voluntá de futuru.

Por eso equí acaba la mio intervención, queríos amigos. Porque vuestru ye’l congresu, lo mismo que vuestru ye’l futuru.

No hay comentarios: