Xuan Xosé Sánchez Vicente: asturianista, profesor, político, escritor, poeta y ensayista. Articulista en la prensa asturiana, y tertuliano en los coloquios más democráticos. Biógrafo no autorizado de Abrilgüeyu
Asturianu, guerra y franquismu
(Ayer, en La Nueva España)
ASTURIANU, GUERRA Y FRANQUISMU
La llingua ye, mayormente, un instrumentu de comunicación, pero la llingua tien tamién otres funciones, digamos emocionales, tanto individuales como coleutives. Una d’eses funciones ye la identitaria, la de sentise parte d’una comunidá, d’una familia, d’un sitiu. Otra, la puramente emocional-individual, la de tener la espresión nuna determinada llingua como la forma más propia de ser ún un mesmu.
Los cuatro poemes, de dos autores, de que darréu damos noticia y resumimos respuenden a dalgunes d’eses resonancies emocionales y prodúcense dientro de la Guerra Civil. Evidentemente, amás, tienen una función comunicativa, de propaganda y combate.
El 18 de mayu y el 4 de xunu de 1937 Pérez-Santamarina Durantes, «Roque Pérez», asoleya en La Voz de Asturias dos romances col mesmu títulu «Romance del tiempo», el primeru, de 68 versos, el segundu, de 104. Asina entama esti: «Cuando i fierve el corazón / endináu, si non fala / pa defogare’l so enoxu / l’home más templaú estalla / y por eso la mio pluma / escribió, enfecha lexana:» Siguen dempués una serie de diatribes contra la xente que se dobla énte la que quier esclavizar España pol Estranxeru (ha recordase que l’escritu actual repite un testu del pasáu: «escribió en fecha lexana», que nun ye, aclárese, el del 18 de mayu). «¡Ay qué falta está faciendo / una escobona de argaña!», escribe, y más alantre: «Y d’escobiar la xentuza / que’n sin parada semaba / dotrines que son boliche / pa’l frutu del alma sana». Y recuerda’l papel que pa esa escobiadura tuvieron Gil Robles y Fernández-Ladreda: «Por eso aquí Pin Lladreda / y Xil Carbayos n’España / entera foron el verbu / fogosu, puru, entusiasta» […]. El verbu de dambos fue lo qu’afaló la campaña que «agora lluz y resplandia / na obra de xenerales / honra y gloria de la España». […]. Nel primeru, el del 18 de mayu, amás d’encamentar el llabor entamador de Xil Carbayos y Pin Ladreda, cita tres d’esos xenerales, Franco, Queipu, Mola.
El 16 de xunetu de 1939, firmao por Fernando Vázquez-Prada, na páxina 8 del diariu Región, nuna fueya dedicada a noticies de La Pola -el 16 de xunetu, persábese, ye la festividá del Carme- asoléyase un «Romance de los polesos que estábamos en Madrid». D’esta miente s’abre: «¡Romería del Carmín! / ¡Ay, romería galana, / la de la Pola de Siero, / la de la villina guapa! / Echémoste muy de menos / en tres años d’añoranza» […] «En Madrid, cuando los rojos / teníenla martirizada». […] «Cuando apretaba la fame / (¡ay, Señor, cómo apretaba!) / pensábamos n’el Carmín, / con tanta buena empanada, / tanta xente de merienda, / tanta sidrina dorada, / centollos así de grandes / y montañes d’avellana / con qué llevar los perdones / al dar la vuelta pa casa». […] «Hubiera yo dao la vida / por danzar la hermosa Danza / engancháu por los meñiques / cantando con arrogancia / “¡Ay un galán d’esta villa […]. Y a continuación siguen otres lloes del Carmín, pa terminar dando les gracies a Dios y a la Virxen «porque el Caudillo gloriosu, / el salvador de la Patria, / arranconos de les garres / de la tiranía asiática / y devolvionos lo nuestro, / lo mejor que hay en el mapa. / Un buen polesu lo firma: / ye Fernando Vázquez Prada»».
Y el mesmu autor asoleya en Región, el 18 de xunetu de 1939, un poema que se diz escritu «En el Madrid rojo, a 17 de diciembre de 1938. Tercer año triunfal». Afala’l poema un avisu de les autoridaes republicanes anunciando’l «descubrimientu» d’unos bosques en Cuenca que diben alliviar el fríu y la falta combustible pa cocinar de los madrileños. «Va haber leña» ye’l so títulu, y convierte la lleña conquense en “lleña” contra l’enemigu, los republicanos:
«Damos leña querrán: traer civielles / pa midimos a tóos les costielles… / Pero, pol nuestru bien y los sos males / a traeles non van, ¡VAN A LLEVALES!» Vien dempués una lloanza a «Don Francisco Franco Bahamonde» y sigue: «Ye verdá, ye verdá que va haber leña, / pero ¡qué poco va a gustai a Peña!» «Y buena falta fai qu’haiga estacazos / p’acabar con tan grandes bribonazos / pues llevamos dos años n’esti infierno / y vamos ya por el tercer invierno». Y pasa dempués revista a la fame («Fame abondo pasamos… ¡vaya, vaya! / non topes de boroña nin migaya. / En fabes ni en tocín ¿quién ye el que piensa? / si tá siempre vacía la despensa?), a los rapacinos famientos («Los neños esfamiaos veslos a miles»), enfermos y abandonaos. Y prosigue: «Tamos en una cueva de ladrones / y aquí non comen más que los bribones. / Y si viviera aquí Teodoro Cuesta / diría, al non ver nunca una pamesta: / “De dos años p’acá ¿quién de fartura / derechicu baxó a la sepultura?». Ataca dempués a Negrín y pide “leña” a Franco. Y conclui: «¡Hora va siendo ya de qu’haiga cisco, / bombes, demonios coloraos, metralla, / pa barrer de una vez a esta canalla, / estrapayala, machacai los cuernos, / y echála a los mismísimos infiernos».
Un regalín pa Añu Nuevu y Reis: Escritos asturianos en Méxicu
Un regalín pa Añu Nuevu y Reis
Agora que'l capital mexicanu nun para de llegar a Asturies, nun ta mal recordar el nuestru capital humanu que p'allá fue y que nunca dexó de ser asturianu.
La negra, y no el Gordo
(Ayer, en La Nueva España)
L’APRECEDERU
LA NEGRA, Y NO EL GORDO
Hay gente que tiene mala suerte, incluso cuando le toca el Gordo. He ahí la comisión de fiestas de Villamanín. Como tantas sociedades de toda España, realizaron participaciones de la lotería de Navidad para conseguir algún dinero para sus actividades. Pero se confundieron y emitieron más papeletas que décimos comprados. Y llegó la mala suerte, tocó el Gordo. Y, en el recuento, faltan décimos para cubrir 4 millones premiados en papeletas. Si ustedes quieren seguir el ambiente y las discusiones pueden leer los medios de toda España. El caso es que la comisión renuncia a 2 millones de sus participaciones personales y pide una quita de 3.000 euros a cada premiado. No hubo arreglo y sí gritos y amenazas. Al revés de lo que dice el refrán, donde hay panchón todos riñen y todos tienen razón. Así que ¡al juzgado!, y ya veremos en qué acaba todo y cuándo se cobra. ¡Negra buena suerte!
Mala lotería tocó también estos días en Villaviciosa. De pronto, la Demarcación de Costas anuncia que inicia un expediente de ilegalidad sobre tres parcelas de La Villa, en La Barquerina, dos de ellas, edificadas, y una tercera, con licencia en tramitación. De las edificadas, la primera tiene desde 2008 las viviendas vendidas legalmente y ocupadas; la otra, edificada desde 2024, con las viviendas vendidas y a la espera de ocupar. Por cierto, todo ello realizado por la sociedad pública SOGEPSA. Esperemos que todo acabe bien, pero hasta entonces, ¿se imaginan las angustias, los gastos y el dinero y tiempo para los propietarios? Pero lo grave es que todo esto se ha realizado con el visto bueno de las administraciones y las licencias pertinentes. ¿Es que nadie supo lo que ocurría o es que ahora alguien se pasa de listo?
Al lado de ello, la mala fortuna de los presupuestos asturianos, retrasados por un diputado incumplidor, no es más que una charlotada.
Pa regalar pa Reis y pal añu
Pa regalu d'estes fiestes y Reis
Nun solo si tenéis interés en cómo se desendolcó la llexislación del asturianu dende l'Estatutu, y, especialmente, los debates sobre la Llei d'Usu.
Tamién pa ver el centralismu profundu de PSOE y IU (d'otros nun merez la pena señalalo) y de cómo s'opusieren a la creación d'una televisión asturiana y dieren les perres destinaes a ella pa TVE.
¡Y lo de la intelectualidá asturianista!
A qué quieres, boca
(Ayer, en La Nueva España)
A QUÉ QUIERES, BOCA
Como saben y padecen, los sindicatos médicos de toda España convocan huelgas en contra de los planes de la ministra Mónica García, planes que abarcan a los demás colectivos sanitarios, pero los médicos quieren un «marco» solo para ellos. Así, mientras otros estamentos han desconvocado las huelgas, las de los médicos siguen adelante.
Al respecto, el presidente del SIMPA ha manifestado que «son necesarios 1.230 profesionales para suprimir las guardias de 24 horas», que ellos reclaman, y cifra en 280 millones de euros «el precio de tener facultativos respetados en su salud y conciliación». Antes de otra consideración, el propio SIMPA destaca que tenemos una grave carencia de facultativos, que contabiliza en unos 800 para hospitales y 100 para primaria. ¿De dónde, pues, esos 1.230 de nuevas necesidades?
Del dinero ya no les comento nada. No hay grupo humano que no salga a la calle con demandas, más o menos razonables, que significan más dinero de los presupuestos, es decir, de los bolsillos de los contribuyentes. Los funcionarios, menos horas y días; los vecinos de aquí o de allí, nuevos parques, nuevos ambulatorios, más escuelas, nuevas carreteras; los sindicatos, más salarios y menos horas; los… Como aquel San Pascual Bailón barojiano que siempre estaba al pie de Dios pidiendo más. Pero a nadie le preocupa de dónde sale el dinero, ¡que lo pongan los políticos y ya está!
En la misma línea, he aquí una dama que proclama que tres meses de vacaciones escolares impiden trabajo y conciliación. ¿Solución? Trasladar esos costos, personales, familiares, al dinero de los demás, discurran ustedes cómo, pero que los niños estén atendidos por la Administración esos meses. Y sumen, sumen y sumen.
Ahora que «para qué quieres, boca», la de Lorca. Cuando le daban a escoger palabras para traducir al gallego sus poemas, «escogía la palabra que le salía de sus cojones líricos».
Así se hacen literatura e historia.
Hybris
(Ayer, en La Nueva España)
HYBRIS
La situación política española se viene envileciendo desde hace un par de décadas. Junto a algunos propósitos nobles que tratan de rescatar a los «olvidados y abandonados» de un bando de la guerra y la posguerra, esos propósitos han ido acompañados de un discurso que trata de establecer una trinchera insalvable entre unos y otros ciudadanos, no entre dos bandos de ciudadanos, sino entre los míos y todos los demás, tengan o no adscripción concreta alguna. Parte de ese discurso contiene una adulteración sustancial de la historia, no por lo que afirma de parte de ella, sino por lo que borra de la otra, de los actos y responsabilidades propios.
Al margen de los actos, el discurso se reafirma de vez en cuando con nuevos enunciados o conceptos. Así, el de la conveniencia de la tensión, de Zapatero -es decir, de la «memoria» y el estímulo frente al contrario-, o el de la «muralla» frente al otro bando, de Pedro Sánchez. Y si ustedes siguen con atención las descalificaciones del pacto o encuentro tras la muerte de Franco entre ciudadanos de una u otra ideología o de bandos enfrentados en la Guerra Civil, observarán que esas críticas no se dirigen solo al acuerdo y encuentro del 78, sino, entre parte de los mismos socialistas, a los socialistas del PSOE moderno, como Felipe González y otros dirigentes «del antiguo testamento».
Todo ello merece un examen mucho más detenido del que cabe aquí, en un artículo de opinión. Me centraré ahora en uno de los efectos de ese proceso y discursos, la «polarización». Efectivamente, se ha conseguido que en una parte de la sociedad española, ante ciertos temas de orden social, político o histórico, se dispare la amígdala cerebral y, en consecuencia, las reacciones agresivas y combativas. De ahí que, de un tiempo a esta parte, en las conversaciones entre familiares o amigos sea lo más prudente y educado evitar ciertos temas. Cosa contraria, por cierto, ocurre en las tertulias televisivas o radiofónicas, donde la agresividad es un input que reporta beneficios monetarios en el bolsillo de quien la manifiesta.
Pero, en ocasiones, la dialéctica de contrarios que impulsa la polarización sube a mayores y hace que las personas evacuen sin consideración a su estatus y pierdan el decoro y la prudencia que los deberían acompañar. Me referiré únicamente a una engarradiella en el ring político actual, en el que actúan el presidente del Gobierno y dos prelados. Abre fuego el presidente de la Conferencia Episcopal, Luis Argüello, quien manifiesta a un periódico que, ante la situación política, no cabe más que «cuestión de confianza, moción de censura o dar la palabra a los ciudadanos. Es decir, lo que prevé la Constitución». ¿Pero quién manda a los gatos metese a reteyadores? ¿El prelado desconoce lo que son la prudencia y la dignidad del cargo y que, por tanto, hay silencios a que obliga el mismo?
Y, evidentemente, Pedro Sánchez, a quien nunca acompañó la prudencia ni el decoro, contestó: «El tiempo en que los obispos interferían en política se acabó cuando llegó la democracia». Hasta ahí correcto y merecido, pero, claro, nuestro hombre se calienta y añade: «También le animo a lo siguiente: si se quiere presentar a unas elecciones, tiene la asociación ultraderechista abogados cristianos, que se presente y a ver qué resultado saca». Y, ahí, ya, don Pedro se olvida de que es el presidente del Gobierno de España, pasa por alto su obligación de respeto y prudencia como tal, y se lanza al combate mitinero.
Mas no acaba aquí la cosa, el arzobispo de Oviedo, nunca desdeñoso de una buena engarradiella, al ver atacado a su presidente de la Conferencia Episcopal, saca a la calle la artillería pesada y dispara: «Dentro de la decadencia moral, corrupción, prevaricación, indecencia de saunas-prostíbulos, robos, mentiras flagrantes y control de la discrepancia judicial y mediática, disparan los mandamases contra la Iglesia una vez más. Están acabados». No haré comentario alguno, ni siquiera subrayaré ese «disparan contra la Iglesia una vez más».
Me preocupa el clima de crispación y desencuentro que se ha venido gestando en estas décadas, encabronando a sectores de la población y poniendo su amígdala cerebral en posición de disparo al leve roce de ciertos estímulos. Pero me preocupa más cuando esas posturas las exhiben, sin decoro ni respeto a su condición y posición, prohombres. Es cierto que, en algunos casos, en los de mayor falta de prudencia, es muy probable que exista, además del discurso o prejuicio ideológico, un elemento psicológico personal, la hybris.
(P. S. Que conste: tuve la tentación de titular con aquelles pallabres finales del cantar Baxaren cuatro alleranos).
Etiquetes:
Arzobispu d'Uviéu,
Conferencia episcopal,
hybris,
Luis Argüello,
Pedro Sánchez,
polarización,
Zapatero
En Pieces: El cuestu camín hacia la normalidá
https://www.facebook.com/tito.montero.14/posts/pfbid0ZcDr5Cgaa1ygyrVE3Z1UV9pS39xoADBVG4M2gXqmKApnzcugxntVa1BCQum1GNVXl?notif_id=1766239367
La Constituciona
(El miércoles, en La Nueva España)
LA CONSTITUCIONA
De igual manera que cuando llega el Día d’Asturies, el 8 de septiembre, se produce en el hemiciclo asturiano una especie de Pentecostés y algunos diputados discursean en una lengua que no hablan en el resto del año, el día 6 de diciembre, Día de la Constitución Española, un notable plantel de próceres con escaño y opinadores rasos se sienten invadidos por el discurso de que -tras tantos años de vigencia o por sus defectos o carencias- es necesario modificar la Constitución.
Digamos antes que para modificar la Constitución de forma legal y formal, si es la revisión total de la Constitución o una parcial que afecte al Titulo preliminar, al Capítulo segundo, Sección primera del Título I, o al Título II, se hace necesario proceder a «la aprobación del principio por mayoría de dos tercios de cada Cámara, y a la disolución inmediata de las Cortes». A continuación: «Las Cámaras elegidas deberán ratificar la decisión y proceder al estudio del nuevo texto constitucional, que deberá ser aprobado por mayoría de dos tercios de ambas Cámaras». Y, finalmente: «Aprobada la reforma por las Cortes Generales, será sometida a referéndum para su ratificación».
Dejémoslo, de momento. Vayamos a los proponentes. La mayoría de ellos plantean reformar el texto del 78 para ir hacia un Estado Federal. ¿Qué quieren decir con eso? ¿Va cada comunidad a recaudar los impuestos de su territorio y hacer después una aportación «negociada» a las arcas comunes»? ¿Cómo se coordinarán entre sí las distintas policías autonómicas, de haberlas, y con la estatal? ¿Su relación con las instancias policiacas internacionales? ¿Qué competencias, legislativas, de coordinación, de compras se reservará la administración central? No quiero aburrirlos a ustedes, pueden multiplicar las preguntas ad infinitum: sanidad, educación, relaciones internacionales, UE, infraestructuras.... ¿Han oído a alguien hablar de una sola de estas sustanciales cuestiones? A nadie. ¿Saben los discurseantes de qué hablan? Lo dudo, puesto que no dicen aquello de que dicen hablar, se limitan a expresar una especie de vago recitado sagrado.
Pero aceptemos su propuesta, que enuncian como la solución de todos los problemas, políticos al menos, de España. Cuando hablan de una reforma constitucional en sentido federal del Estado español, ¿piensan que PNV, Junts, Bildu, ERC, Aliança Catalana, BNG, quieren un estado federal español? ¿O, más bien, les importa un comino cómo sea el Estado español, unitario, federal o autonómico, y lo que quieren es no formar parte de él? ¿Manifiestan algo sobre esta cuestión los «reformantes»? ¿Es ello aceptable para ellos? ¿Está en su propósito? A ver, expláyense.
Y, en fin, bailan también otras reformas, como la de someter el nuevo texto o el actual al progrecursilés, ya saben, diputados, diputadas, diputades, etc. No me extrañaría que, incluso, alguien propusiese llamar al nuevo texto «Constituciona», no por ponderar, en lengua asturiana, su valor mediante un aumentativo, sino por salvar la dolorosa disonancia de que una palabra de género (¿o sexo?) femenino tenga esa terminación en «on», tan masculina, como «varón».
Pero, coñas o no tan coñas aparte, ¿hacen los «reformadores», tan siquiera, alguna mención al complejo proceso de reforma que la vigente Constitución impone para su modificación, como se dice arriba, en el párrafo segundo? ¿Lo hacen? No, ¿verdad?
Por sus palabras no dichas los conoceréis.
Esta nueches, xueves, na TPA
Esta nueche, na TPA, a les 00,50 (o sea, en realidá, mañana), un Pieces nel que falo de la Llei d'Usu, la so tramitación, la oposición a ella de los partíos centralistes y la interna del PP, el nacimientu del artículu 4º y la oposición tamién de la "intelectualidá" asturiana; con otres coses, como la oposición de PSOE y IU a la Televisión Asturiana.
L'episodiu ye más estensu que'l que salió'l martes a les 4 la tarde.
Lo de Pieces: esta tarde.
Lo de Pieces.
Esta tarde, dempués de l'informativu.
Esta nueche, na TPA
Tito Montero está con Xuan Xosé Sánchez Vicente.
Nel Pieces diariu de güei: Xuan Xosé Sánchez Vicente presenta l’ensayu “El cuestu camín hacia la normalidá”. Dempués de TPA Noticies. Primer Edición.
Otru regalu pa estes Navidaes y Reis
Pa regalu d'estes Navidaes y Reis
Nun solo si tenéis interés en cómo se desendolcó la llexislación del asturianu dende l'Estatutu, y, especialmente, los debates sobre la Llei d'Usu.
Tamién pa ver el centralismu profundu de PSOE y IU (d'otros nun merez la pena señalalo) y de cómo s'opusieren a la creación d'una televisión asturiana y dieren les perres destinaes a ella pa TVE.
¡Y lo de la intelectualidá asturianista!
... Y ciento volando
(Ayer, en LNE)
L’APRECEDERU
...Y CIENTO VOLANDO
Supongo que, como yo, llevan cuenta de cuántos anuncios de inversiones importantisísimas, de muchas cifras y empleos, se vienen volatilizando en los últimos años. La última de ellas, la de la planta de coches de BYD (Barbón: «Asturias está en el radar de BYD»). Y si repasan las anunciadas para la “tierra baldía” de la Zalia xixonesa tienen unas cuantas más. Pero no son solo las expectativas, sueños o propaganda lo que desaparece, también las ayudas disponibles, por su falta de realismo económico. Entre los planes del Gobierno se halla un PERTE de descarbonización, con una suma cuantiosa de ayudas posibles, 3.100 millones. Sin embargo, la mitad de las empresas asturianas que habían acudido a esas subvenciones han renunciado a ellas: Central Lechera Asturiana, Reny Picot, Arcelor y Verot desisten por falta de rentabilidad económica de la inversión; algunas otras dudan de que puedan cumplir los estrechos plazos exigidos.
Y volviendo a los anuncios milagrosos. ¿Se acuerdan de los años que nos vienen dando la tabarra con el hidrógeno verde, la solución energética limpia? Pues bien, se ha demostrado un camelo económico, al menos, de momento. Y los proyectos anunciados, aquí y en Europa, «pinchan». En esta tierra los teníamos en Aboño, Soto y Arcelor.
Y viene ahora lo más gordo. Por incapacidad de gestión, el Gobierno va a renunciar a 60.000 millones de euros de los fondos europeos, y es posible que pierda (perdamos) parte de otros 25.000 pendientes.
El ciudadano puede pensar que estar cifras poco tienen que ver con ellos, mas nos afectan directamente, perdemos fondos para el empleo, el arreglo de edificios, la electrificación... O la entrega de los pagos a los adjudicatarios o acreedores se retrasa durante años, como esas ayudas por los incendios de 2017, que en Asturies siguen sin realizarse.
Y, en otro orden de cosas, repito aquí el llamamiento para donar sangre, cuyas reservas han disminuido notablemente.
Al xulgáu por poner una mesa petitoria
Al xulgáu, por poner una mesa pa pedir firmes pa la matrícula los coches.
Si nu lo creéis ye que sois xente de fe y nun queréis creelo.
Un regalu pa estes Navidaes
Un regalu pa estes Navidaes.
La historia verdadera d'Asturies y España ente 1929 y 1945. Más de 300 personaxes. Áxil, de llectura fácil y rápida. Les crítiques, personales o públiques son toes mui aponderatives.
Segunda edición.
El forúnculo y el negocio
(Ayer, en La Nueva España)
EL FORÚNCULO Y EL NEGOCIO
En memoria de José Antonio Fidalgo Sánchez.
Pisanu, maestru, amigu.
Cataluña ha sido siempre un forúnculo en el conjunto de la política española, particularmente en lo relativo a su financiación y a los dineros o inversiones que hacia ella iban. Esa cualidad de grano molesto proviene de dos fuentes: la primera, la insatisfacción política de una parte de los catalanes por no tener un sistema financiero como Euzkadi y Navarra -el sistema «de cupo», para entendernos- , en virtud del cual recaudase la autonomía todo el dinero y después entregase al resto del Estado una cantidad «pactada», esto es, negociada.
La segunda es la oportunidad que las necesidades para formar mayorías en Madrid han puesto en manos de los partidos catalanistas. En unas ocasiones con el PSOE, en otras con el PP, los partidos catalanistas mayoritarios han obtenido siempre concesiones -competenciales, dinerarias- a cambio de sus votos. En la última legislatura son ERC y Junts quienes vienen ejerciendo esa capacidad. Por otro lado, el PSC representa una notable aportación de votos y escaños para el PSOE y, además, tiene en estos momentos el Gobierno de la Generalitat, pero en minoría, lo que le obliga a depender de los votos de ERC y a pactar con esta fuerza, como lo ha hecho, entre otras cosas, en materia de financiación estatal.
A estos datos debe añadirse que la reforma de la financiación autonómica de las comunidades «de régimen común», entre las que está Cataluña, debe reformularse desde 2014 -no se ha hecho- y que, con el sistema actual, hay comunidades pésima y desigualmente, financiadas, como Valencia, Murcia, Andalucía y Castilla-La Mancha.
Durante este último año parecía que los distintos acuerdos a tres bandas a los que el PSOE se había comprometido iban a terminar ofreciendo a Cataluña un sistema de cupo. El clamor que se levantó en contra de la idea -a medio plazo la aportación de Cataluña devendría en algo tan mezquino como la que hacen ahora las comunidades vasca y navarra- entre las restantes comunidades, entre los juristas profesionales o los técnicos de Hacienda o, incluso, entre federaciones y militantes del PSOE, parece haber obligado a dar marcha atrás a don Pedro y doña Pongo La Mano En El Fuego Por Santos Cerdán, buenos discípulos de Romanones, quien afirmaba aquello de que «Cuando digo nunca, quiero decir por ahora; y cuando digo jamás, quiero decir hasta esta tarde». A mí, por cierto, me reconforta que don Pedro Sánchez tenga tan ilustres maestros, pero, respecto a la reversión del cupo catalán, veremos si perdura tal cosa, porque esa frase de la efímera validez de lo afirmado permite ser repetida cuantas veces se desee.
En lo que ahora se está es en la reforma del irreformado sistema de financiación autonómica para todas las comunidades El sistema de financiación autonómica -según se anuncia desde el Gobierno (con “o”)- será «multilateral y particular» (o «bilateral»). O sea, se negociará con todos para que sea con todos igual, pero con Cataluña se negociará bilateralmente, a fin de que los que mandan y condicionan la Generalitat queden contentos. «Multilateral y bilateral» es pura logomaquia, palabrería para consolar, conformar o aquietar, pero, en fin, la clave de momento es que la nueva financiación de las comunidades se someterá al «principio de ordinalidad», que quiere decir que Cataluña no podría quedar, en lo que recibe por habitante, por debajo de su puesto como aportador por habitante al conjunto del sistema. En palabras corrientes, Cataluña aportará menos al conjunto de la hucha de que el Estado dispone para prestar servicios y redistribuir. Fíjense ustedes cómo será la cosa que en el Congreso Socialista de Sevilla (diciembre de 2024) todos votaron en contra del susodicho principio de ordinalidad. Todos salieron encantados con ello, de Barbón a García-Page, y se consideraron derrotadas las pretensiones insolidarias de Cataluña. ¡En fin! No se rían y atentos a la pantalla.
Esa detracción de recursos tendría su efecto, evidentemente, en principio, en el dinero que reciben otras comunidades y en la prestación de servicios del Estado. Pero Nunca Pactaré Con Bildu, Si Quiere Se Lo Digo Veinte Veces, y Pongo La Mano En El Fuego Por Santos Cerdán han encontrado la forma de oscurecer la cuestión: van a poner sobre la mesa una cantidad imprecisa pero notable -23.000 millones, dicen unos, más aún, otros-, subiendo de esa forma la financiación de todas las comunidades, especialmente la de Cataluña, e iniciando esa discriminación de la ordinalidad.
Pero ese dinero no cae del cielo -contra lo que cree el común de los ciudadanos, y, particularmente, algunos prebostes socialistas, no solo los calvos-: o sale de una subida de los impuestos, de un mayor endeudamiento -es decir, de una subida diferida-, o disminuye la capacidad del Estado para invertir o atender sus prestaciones.
¡Y eso qué importa! En cualquier caso lo principal es el negocio: los votos de Cataluña, la Generalitat y el poder, contando, eso sí, siempre, con la fe de los adictos y las tragaderas de los encadenados para practicar lo que es la verdadera fe, que no es aquello de «creer en lo que no vemos», sino la de «no creer lo que vemos».
Paraíso para todos
(Ayer, en La Nueva España)
L’APRECEDERU
PARAÍSO PARA TODOS
Estos días se ha conmemorado la invención del eslogan «Asturias, paraíso natural» y de la puesta en marcha de iniciativas para buscar un turismo distinto y más personal, en gran medida ligado a la naturaleza y lo rural. Al tiempo, se ha galardonado a sus tres principales entamadores y afaladores, los dos Pedros, De Silva y Piñera, y un Tomás, con quien alguna relación familiar tengo.
Reconocido el éxito de la iniciativa y sus fecundos frutos, uno no puede dejar de pensar que nos hemos excedido en la adoración de lo natural y la naturaleza: los xabalinos campan por sus respetos y los lobos, ¡pobre hermano lobo!, bajan a las poblaciones, se pasean por ellas, devoran animales en las mismas puertas de Uviéu, los atacan en el mismo establo… ¡Prubinos! Aunque ya se sabe que todo eso no son más que insinuaciones e insidias. Los mismos osos aumentan su presencia y ataques. En Salas y Tineo acaba de denunciarse: «los animales están llenos de zarpazos». Y hasta un oso ha entrado al cortín del líder del PP, el señor Queipo, y, como hay un vídeo, hay que descartar que el ataque haya sido obra de un rival político o de alguien de las propias filas, los más peligrosos enemigos, según Churchill.
Es curioso que la condición de natural o de rural asturiano pueda transformarse en un insulto. Entrevistado en este periódico con motivo de su nombramiento como miembro de la de Academia de Ciencias Morales y Políticas, mi amigo Francisco Llera Ramo, profesor en Euskadi, donde tenía que andar escoltado por amenazas de los amigos de Pedro Sánchez, recordaba que otro profesor lo insultaba diciendo que olía a “establo asturiano”. No lo nombra, pero lo hago yo: era F. Letamendía, «Ortzi», al que el 23-F tuvo que rescatar la Guardia Civil de la mar, porque la lancha en que huía se había quedado sin combustible.
Etiquetes:
23-F,
Francisco Letamendía,
Francisco Llera Ramo,
llobos,
Ortzi,
osos,
Paraísu natural,
Pedro de Silva,
Pedro Piñera,
Queipo,
Tomás Flórez,
xabalinos
Güei, en La Nueva España
https://www.lne.es/gijon/2025/12/06/hermanos-sanchez-vicente-recopilan-163-124509063.html
Los hermanos Sánchez Vicente recopilan 163 dichos gijoneses: "La que más lata nos dio fue la de ‘tar como un centollu’"
Las expresiones, gijonesas o asturianas, "mui d’aquí", y su significado se publicarán por entregas en LA NUEVA ESPAÑA de Gijón
Debate na TPA, dientro una hora y media
Na TPA, a les 10,30, esta nueche. Un debate sobre la Transición y l'Autonomía. Paz Fernández Felgueroso, Isidro Fernández Rozada, Francisco Javier Suárez Suárez y yo.
Va prestavos (espero).
Un imperiu, una llingua, una fabada
(Ayer, en La Nueva España)
UN IMPERIU, UNA LLINGUA, UNA FABADA
Dedicao a los de los diccionarios
Na época de más espoxigue de la emigración asturiana, principalmente a América, ente la segunda metada del XIX y la primera del XX, había cientos de miles de fíos d’Asturies nesi continente, llevaos, primero, pola fame y les ganes de medrar, pol mieu a siguir na patria, principalmente, dempués de la Guerra Civil. De mou que bien podíemos dicir qu’hubo un imperiu asturianu, una «colonización» d’aquelles tierres, polos fíos d’esta, con una presencia económica y social bultable.
Agora bien, na mayoría los casos esos asturianos de tres los mares caltienen unos fuertes llazos d’arreyamientu ente sí, cola creación de Centros Asturianos, de publicaciones periódiques onde tán presentes los actos o los intereses de la «colonia» asturiana, o d’instituciones d’ayuda en casu d’enfermedá o necesidá. Y esos fuertes llazos d’arreyamientu caltiénense tamién, de forma colectiva o individual, cola patria.
Esi empodrellamientu cola tierra d’orixe manifiéstase na señardá, esi sentimientu de sentise «solu» porque-y falta a ún daqué que ye parte d’ún -la familia, la tierra, el paisaxe-, que vien ser aquella señardá de lo divino que San Agustín espresaba nel so «fecisti nos ad te et inquietum est cor nostrum donec requiescat in te». Al mesmu tiempu, esa inquietud, esi desacomodu internu, acompáñase y adóndase con manifestaciones esternes del propiu ser, de la identidá, que ye, a un tiempu, individual y colectiva.
Un actu colectivu d’afirmación de la identidá son los banquetes que, con cualquier mínimu motivu, se faen y nos que la fabada suel ser platu central (puede vese, al respective, https://www.lne.es/asturias-exterior/2025/09/08/plato-unio-asturianos-emigracion-sabor-121286614.html, de David Guardado). N’otres ocasiones, ye esi platu’l que provoca la so esaltación poématica, como’l «Asturianadas. Oda. Fabes, tocín y morciella», qu’asoleya’l 23/09/1910 el diariu mexicanu El Correo Español. Pero resulta estraordinariamente significativa la conxunción de dos señes d’identidá, la llingua asturiana y la fabada.
Digamos enantes que hai n’América una notable producción de lliteratura asturiana, unes vegaes en forma esenta, otres, la mayoría, asoleyada en periódicos y revistes. Pues bien, van dexame traer equí unos versos d’esa xuntura, qu’acabamos, por cierto, de publicar Lluis Ánxel Núñez y el qu’esto escribe en “Escritos Asturianos en Méxicu (I y II)”.
El 27 d’agostu de 1911 celébrase nel Centro Asturiano de México una fiesta onde s’atropa la colonia asturiana, como recueye, al día siguiente, el periódicu El Correo Español. La fiesta fáese n’honor de don Feliciano Cobián y don Antonio Toriello. El menú anúnciase entamáu pol «Club de la Fabada», y dempués d’espuestu’l menú recuéyese’l poema, tituláu «La fabada», qu’escribe y llee Martínez de la Vega, d’aquella direutor de la Revista del Centro Asturiano. Estos son los sos primeros versos:
LA FABADA
«Pos señor, el Hombrín de los Destinos / dióme a escoyer entr’estos dos caminos: / falabos hoy con el falar melgueru, / dulciquín como’l cantu del xilgueru; / con el falar divinu en que les vieyes / de nuestra tierra cuenten les conseyes / d’encantos, güesties, xanes y difuntos / o mirabos comer a todos xuntos / y non probar bocáu. –Bien se me alcanza / que non só la persona competente; / pero, ¡demoy!, alcuéntrome valiente / viendo fabes y tucu en llontananza. / Y, pos si non bos falo non lo aprebo, / dixendo iré lo que decibos debo / ¡Fabes, fabes! Agora qu’esti mundu / tá regüeltu lo mesmo qu’un regatu / ‘n el inviernu atuxíu, ye un profundo / anhelu de tou hombre mentecatu / facer un club, ruidosu / como el rujíu d’un osu: / unos cuantos hombrinos, / de güena voluntá pero probinos, / soñando con Asturias, la só amada, / con xera’l vese loñe d’aquel suelo / que non tien parigual baxo del cielu, / ovieren esti Club de la Fabada...».
Cuando en 1894 la corbeta Nautilus, al mandu del asturianu de Serantes (Castropol enantes, agora Tapia) Fernando Villaamil, ta a puntu d’acabar el so periplu a la rodiada del mundu pa formar a los guardiamarines y atraca en Puerto Rico, la colonia asturiana recíbelu con un banquete y un poema n’asturianu. «El señor Infiesta leyó una poesía en bable asturiano, interrumpida varias veces por grandes aplausos», recueye al día siguiente de la xinta’l diariu La Correspondencia de San Juan de Puerto Rico, el 09/04/1894. Esti ye’l so entamu:
«Villaamil, aquí non vienes / a yantar fabes agora».
Y, efeutivamente, si miramos el menú qu’asoleya’l periódicu, nun hai fabada nél, pero sí ta presente, precisamente pola so ausencia, nesi «aquí non vienes / a yantar fabes agora», y eso, esa seña d’identidá, xunto cola llingua, ye lo que-y fae presente, y como presente, a Villaamil el redactor, llector y agasayador, Alejandro Infiesta.
P. S. Naturalmente, el mio agradecimientu a Hernando de Acuña por el titular.
Gernika, Xixón, Ucrania, Augusto
(Ayer, en La Nueva España)
L’APRECEDERU
GERNIKA, XIXÓN, UCRANIA, AUGUSTO
Ante el “Gernika” de Picasso se hallan Volodímir Zelensky y Pedro Sánchez. Me viene a las mientes que el 14 de agosto de 1936 los aviones franquistas bombardearon las calles de Xixón, con muchos muertos. Lo cuento en mi novela De los sueños hicimos pesadilla. Mi experiencia reiterada es que la mayoría de los lectores lo ignoraban e, incluso, lo ponían en duda. Y, sin embargo, sucedió, nueve meses antes. Es una reflexión sobre nosotros.
Pero lo importante no es eso, sino el sufrimiento de los ucranianos, que, tras la invasión de Crimea, se enfrentaron a una nueva invasión de su territorio y una guerra que dura cuatro años, con lucha en el frente y bombardeos contra objetivos civiles, una guerra que lidera un dictador que, sin embargo, tiene la simpatía y el apoyo de un número considerable de «demócratas» purasangre españoles.
Escribo estas líneas el martes 25 de noviembre. Está sobre la mesa un documento para la paz ofrecido por Trump y redactado a capricho de Putin, si no por él. He dicho aquí hace meses que Trump es un imbécil porque creía que podía negociar con Putin y convencerlo (¿recuerdan?: «Resolveré esta guerra en 24 horas»). La paz que pretende Trump con ese documento se parece mucho a lo que se llamó la «Pax Augusta». Después de someter y esclavizar a cántabros y astures en el 24, Augusto declaró establecida la paz en todo el Imperio romano. Algo semejante.
Claro que siempre hay gente para todo: munícipes xixoneses colocaron a las puertas de la antigua ciudad una estatua de Augusto, como una gaviota defecando a sus puertas.
Putin no entiende otros acuerdos que los de la fábula del león, la cabra y la oveja: después de atribuirse las dos primeras partes del ciervo cazado entre todos, añadió: «Y la tercera es mía, porque soy el más fuerte».
Nadie desearía más que yo estar errado.
Una propuesta pa De los sueños hicimos pesadilla.
Como saben munchos seguidores, De los sueños hicimos pesadilla cuenta'l períodu d'España que va de 1929 a 1945, fundamentalmente n'Asturies y Xixón, con más de 300 personaxes, la mayoría, históricos.
Pues bien, el miércoles 26 de payares tuve un alcuentru con miembros del Club de Lectura de l'Arena y públicu en xeneral. Llenu y entusiasmu.
Díes más tarde, ayer llunes, 1 d'avientu, alcuéntrome con una asistente que va pela segunda llectura de la novela. Además de tresmitime lo que-yos prestó a toos la charla, dizme que la novela debía ser de llectura obligatoria nos institutos, non solo pola so trama lliteraria, sinón, fundamentalmente, pola so "oxetividá", y que, por ello, ye una auténtica llección d'historia, ensin manipular pa un llau o pa otru. "Objetivamente, sin vuelo en el verso", que diría José Hierro.
Suscribirse a:
Comentarios (Atom)
















