
fonte: INE
Xuan Xosé Sánchez Vicente: asturianista, profesor, político, escritor, poeta y ensayista. Articulista en la prensa asturiana, y tertuliano en los coloquios más democráticos. Biógrafo no autorizado de Abrilgüeyu
Llimítome a copiar titulares:
- Asturias sufre una de las mayores subidas del paro, que ya supera el 20% en España
Acaben de fundise (que non "flundise") les patronales de la construcción n'Asturies, la CAC y ASPROCON. Ye una perbona noticia: Asturies necesita pensase en términos globales y la sociedá necesita estructures organizatives sólides. Felicitaciones a les xuntes directives de dambes asociaciones y, especialmente a Serafín Abilio y Manuel Pastor.
Un grupu de persones pídenme que ponga equí un arreyu cola candidatura d'Uviéu pa la capitalidá cultura d'Europa nel 2016.
Que conste que yá critiqué mui duramente'l xuegu que tanto'l Gobiernu como l'ayuntamientu Avilés y el de Xixón tuvieren col asuntu la capitalidá cultural: yá sabíen los tres nun solo que la cadarma la candidatura conxunta nun tenía viabilidá; del mesmu mou que los tres taben xugando al puru entretenimientu, ensin ningún interés na candidatura, entre otres coses porque ningún d'ellos cree n'Asturies nin na so cultura.
Pero l'ayuntamientu d'Uviéu tampoco yera inocente: sabía de sobres lo inconveniente la candidatura conxunta y tamién taben xugando a "facer que facemos" y perdiendo'l tiempu. De mou y manera que, dende un puntu de vista prácticu, tolo que se ta faciendo agora nun ye más qu'espatuxar pa disimular pecaos anteriores y, además, ensin perspectives de ganar.
Esto ya lo tengo dicho nos mios insiertos del 27/02/2010 y del 22/03/2010.
Pero, en tou casu, que nun se diga que dende equí nun apoyamos la candidatura d'Asturies fecha al través l'ayuntamientu ovetense, porque, anque la posibilidá a estes altures de facer algo ye prácticamente igual a cero, nada que sea en beneficiu y honra d'Asturies tien que senos ayeno.
En tou casu, quier ún sorrayar que nun fai como don Francisco Álvarez-Cascos, que previamente apoyó la candidatura de Santander y sólo agora, al ver que ye únicamente de Gabino, pasa a apoyar la d'Uviéu. Ún, al contrariu de don Francisco, nun tien más patria nin más compromisu qu'Asturies, y, por eso, entá sabiendo la casi inutilidá d'esti actu y volviendo sorrayar la culpa de Gabino de Lorenzo y del PP (xunto con Álvarez Areces, Varela Díaz, Fernández Felgueroso y el PSOE) en tou esti desastre, paso sofitar la candidatura y pongo equí un arreyu pa ello, como me piden, al grupu FACEBOOK "Uviéu capital europea de la cultura 2016"
Porque, si puede sonar la chifla, que nun dexe de facelo pol mio xiplíu.
Hasta agora nun dixe nada sobre l'asuntu La Campa Torres. Paecíame tan fuera'l mundu, tan escandaloso que pensaba que tenía qu'haber una esplicación en daqué sitiu: que sí se tuvieren entregaes les pieces de la escavación y qu'un error burocráticu o un camudamientu de responsables perdiera l'archivu o escaeciera'l treslláu..., ¡qué sé yo!, cualquier cosa. Pero, pasaos los díes, vese que nun ye asina. Nun solo paez que nun s'entregaren 20.000 pieces de La Campa y que se dexaren tiraes de cualquier manera, sinón que da la impresión de que pieces importantes pasaren a poder d'un particular o de particulares, y, pa peor, en Cataluña.
Destrozu talu nel patrimoniu arqueolóxicu y nel patrimoniu asturianu ye difícil de concebir. Esa irresponsabilidá pa colos restos beneficiaos de les escavaciones retrotraenos a enantes de los tiempos en que Xovellanos encargó a Reguera qu'escavare en Torres.
Paez que nun van modificase dalgunos de los aspectos que se decía diben camudase en relación col votu de los «asturianos foriatos». Vamos decir, previamente, que que’l ciudadanu asturianu que ta fuera temporalmente pueda votar nel so país constituye un derechu elemental y de sentíu común. Que lo fagan asturianos de segunda y tercera xeneración, que nin conocen a lo meyor el país sobre’l que tán decidiendo, nin saben cuála fue l’actuación de los respectivos partíos nin a quiénes en concretu voten nun ye un derechu democráticu, ye «un escándalu democráticu» y, en munches ocasiones, un «escándalu caciquil». La democracia requier l’interés polo votao, la conocencia y el derechu d’esixencia y responsabilidaes.
Les babayaes d'Evo Morales diciendo que los tranxénicos y la carne de pollu hormonáu yeren la causa de la calvicie y la homosesualidá n'Occidente son progresismu n'estáu puru.
A nadie le cabrán ya dudas (salvo a las personas de mucha fe, esto es, a los ciegos voluntarios) de que el texto del Estatut catalán es un trágala en toda regla, un trágala que, de ninguna de las maneras, en más o en menos, cabe en el ámbito constitucional.
Quizás los asturianos, además de mirar estos días hacia el barullo mediático catalán-madrileño en torno al constitucional y al Estatut deberíamos mirar también un poco más cerca, dentro del espacio comprendido entre la cordillera y el mar. Porque no es un asunto ajeno éste, es nuestro también. Y nosotros no somos aquí los beneficiarios, como lo son los catalanes, sólo las víctimas.
Si crees que los partidos políticos tienen que estar al servicio de quienes los votan.
Si piensas que los partidos políticos a los que votan los asturianos deberían estar al servicio de los asturianos.
Si piensas que, en consecuencia, deberían no supeditar nunca los intereses a los asturianos a los de otras comunidades.
Si estimas que las cosas se pueden hacer mejor, y que no es inevitable que sigamos decayendo industrial y económicamente y mandando a nuestros jóvenes a fuera para ganarse el sustento o poder realizar su proyecto vital.
Si valoras nuestra cultura, nuestra lengua, nuestro arte, nuestro folklore, nuestra arquitectura, nuestros monumentos prehistóricos como un importante patrimonio de la humanidad, que, por tanto, no debe ser minusvalorado ni, mucho menos, menospreciado.
Si crees que aquí se ha tirado el dinero que nos ha venido a maconaes de España y de Europa.
Si quieres un futuro mejor para ti y para tus hijos.
Si crees que Asturies debe ser un país puntero en Europa.
Si deseas que no sigamos siendo un furgón de cola lleno de derrotados y resignados.
Si te emocionas al sentir la palabra Asturies o Asturias.
ERES UNO DE LOS MILES DE ASTURIANOS QUE DEBERÍAN CAMBIAR DE VOTO EN LAS PRÓXIMAS ELECCIONES.
DENTRO DE 400 DÍAS.
El Día del Libro (en castellano, el libro, que no el escrito, lo cual es una obviedad) tengo una lectura a las 17:45 en la librería Cervantes d'Uviéu, dentro de lo que es una "maratón" de lectura. Leeré un fragmento de mi nueva novela (yá corregidas las últimas galeradas) «Retrato de desposados con panamá al frente».
Asturies ye la comunidá autónoma onde más subieren los alquileres nel 2010. Ehí tenemos otru fracasu del gobiernu Zapetero y del gobiernu PSOE-IU. Nuna situación como la nuestra, cada vegada con más paru, con cada vegada más mozos emigrando fuera o quedándose en casa los pas por falta trabayu, ello quier decir dos coses. La primera, que nun esiste mercáu d’alquiler porque les garantíes pal alquilador siguen siendo insuficientes pese a los organismos de ficción que crea’l PSOE y a les modificaciones na llexislación. La segunda, que les medíes de subvención pal alquiler de los ayuntamientos y del gobiernu asturianu lo que tán faciendo ye que suba’l preciu los alquileres na cuantía mesma subvencionada a los beneficiarios de les ayudes, colo cualo lo que se consigue ye l’encarecimientu del mercáu, eso sí, a costa del dineru de toos. Y toos nun son los ricos y los multimillonarios (masque sean socialistes), sino los miles de trabayadores que por mil euros al mes y abondo menos dexen el sudor y l’humor nel puestu de trabayu.
Ayer proponía un retu pa los mios llectores sobre los 10 meyores llagares d'España, tratábase d'aldovinar cuálos son satamente esos diez y cuálu ye'l so orden....
Tan toos n'Euskadi. Los diez.
Vuelve'l PSOE a atestongar con Sama-La Velilla y a pedir responsabilidá pa que se faga la llinia. ¿Fai falta decir que fueren durante quince años los alcaldes socialistes de L.lena (incluidu Hugo Morán, qu'agora espatuxa y espreceta), Mieres y Ayer los que s'opusieren a la llinia? ¿Fai falta decir que, en toles elecciones, el PSOE tornó a poner al frente de les respectives llistes electorales a los mesmos alcaldes que s’oponíen?
Esti ye un retu pa los mios llectores, aldovinar cuálos son satamente esos diez y cuálu ye'l so orden.
Dempués de la so metedura de pata nel asuntu de la capitalidá cultural (dende llueu, non tan grave como l’engañu intencionáu del Gobiernu), Uviéu trata de llimpiar la so imaxen faciendo como si creyera que, a estes altures, tien dalguna posibilidá de competir y ganar, y tratando de camudar l’enfadu popular n’engafentamientu contra’l PSOE y el gobiernu asturianu.
El retrasu n’apurrir les perres pa los gastos ordinarios a los centros d’educación asturianos muestra bien a les clares la situación de falta de liquidez del Gobiernu, situación causada nun sólo pola crisis sinón poles mentires coles que se vienen faciendo los presupuestos d’años sucesivos y la obligación que tienen tanto de reducir el capítulu de gastos (149 millones d’euros) como de facer al gobiernu del estáu la devolución de 180 millones d’euros cobraos de más nel exerciciu de 2009.
Otra vez lo mesmo: PSOE e IU nun son tola causa del problema, pero son parte importante del mesmu y, en tou casu, nun van ser inxamás la solución. Porque Asturies necesita crecer, non menguar. Y pa ello fai falta que’l dineru públicu nun s’emplegue solo pa sostener los tinglaos que tán en marcha nin pa dar perres a los probes que crea esta política desastrosa.
Eso sí, vamos fartanos de da-yos ordenadores a los rapacinos. ¿Pa qué? Si dempués, ente otres coses, les conesiones a interné de les escueles son de rabil, y va más rápído un llimiagu ente l’arena la playa que los ordenadores d’institutos y escueles.
En la visita del fin de semana pasado, don José Blanco dijo más mentiras que las varias que enxareyó con respecto al Ave. Así, afirmó que a finales del 2011 estarán completadas tanto la Autovía del Cantábrico como Uviéu-La Espina.
Esto sí que ye un escándalu, y non de Rafael, el cantante. El nuevu Hespital Central, el de la Cadellada (si faen memoria, aquel pal que'l PSOE distribuyó un carísimu folletu de propaganda de la maqueta nel 2002, ¡sí, nel 2002!), que yá sufriera un parón d'un añu, ente mediaos del 2007 y del 2008 porque les empreses constructores queríen que se-yos pagasen los sobrecostos polos reformaos y polos imprevistos del proyectu orixinal, vuelve sufrir un nuevu parón, porque les empreses esixen la garantía de cobru de nuevos sobrecostos.
«El Principado admite que calculó mal sus ingresos», decía un titular de La Nueva España el 7 de abril. Ahí, en ese titular, se resume lo que es una parte muy importante de la política de los sucesivos gobiernos del PSOE y de sus socios de IU: la mentira sistemática, y, en este caso en particular, la mentira y el engaño con las cifras.
Por otro lado —y al margen ya de los efectos económicos— el cubileteo y la mentira con las cifras sirve a sus manipuladores ya de milagrosa varita mágica, ya de rebenque, alternativamente. De varita mágica, para engañar a los incautos y a quienes no quieren realizar esfuerzos para ver el mundo circundante tal como es. De rebenque, para los numerosos votantes adictos a la disciplina inglesa y al cuero, que no esperan otra cosa sino a que los sigan golpeando con la fusta del engaño para tener el gozo de poder renovar su fidelidad una y otra vez.
El gobiernu asturianu tien una enorme capacidá pa la comedia y la representación. Tamién pal engañu. Xulguen:
De sutaque, la selmana antepasada, la patronal del transporte escolar reclama que se faga efectivu un alcuerdu del 2008 que'l gobiernu venía incumpliendo. A lo llargo la selmana pasada el señor Riopedre y otros miembros del gobiernu saquen los focicos, finchen el pechu y proclamen a los cuatro vientos que "inxamás, inxamás", que "nun van ceder al xantaxe" y otres babayaes d'esa mena. Dempués, los transportistes amenacen con un paru, aconcéyense y el gobiernu reconoz que debe unos tres millones d'euros, unos 750.000 al añu. Dos díes dempués, el conseyeru vuelve salir y diz que nun ye tanto, que ye un poco menos de los 750.000 euros que diz la patronal.
Si vustedes busquen la etiqueta "AVE" o la de "votu al PSOE", van atopar ensiertos que van dende'l 20/03/10 al 28/04/09. En toos ellos hai tres idees, la primera, qu'a los asturianos van danos puxarra, un Ave peor que'l de los demás; la segunda qu'eses son les consecuencies de votar a un partíu que mexa enriba los asturianos una y otra vegada; la tercera, que, de xemes en cuandu, ministru o xerente empresarial, vien de Madrid dalgún altu responsable pa reíse de los asturianos y pa mentinos.
Nuna palabra, vien a reíse de nosotros y unos apláudenlu y ríen-y les gracies en persona (con Javier Fernández-Iznogud en primer términu) y otros van reíles con retrasu, volviendo a votar a los que nos vienen mexar na cara y llamanos tontos metanos los focicos.
En plena crisis económica —que va a seguir destruyendo empleo unos cuantos años—, con un enorme déficit y una deuda creciente, teniendo que restringir gastos en personal y contratación, en asistencia social, en infraestructuras; debiendo devolver dinero al estado, el gobierno del PSOE e IU (sí, de IU, que hacen como si no estuviesen, pero están) sigue decidido a despilfarrar en cohetería, propaganda y festejos.
¿Cuánto nos va a costar la folixa? ¿Con qué fondos se pagan? ¿A qué ciudadanos asturianos se quitan? ¿Cuál es la agencia que los contrata, tal vez de de don José Luis Moreno?
Así el PP, como un san Antonio rechazando las tentaciones:
Estos días ha estado en Asturies el señor Lakshmi Mittal, el accionista mayoritario de la antigua ENSIDESA. Lo ha hecho como ha querido y cuando ha querido, de acuerdo con su disponibilidad de tiempo y con sus propósitos para el negocio. Mittal es, por otro lado, como todos saben, el mayor magnate mundial del acero, producción en la que tiene implicaciones desde las materias primas a la producción.
La nueva novela, Retrato de desposados con panamá al frente, avanza, paso a paso, camino de la plaza pública.